Pagina's

maandag 29 oktober 2012

Zwerm

Op zaterdag 27 oktober 2012 sprong ik, vol verwachting en nieuwsgierigheid, op mijn fiets richting het kunstencentrum "De Vlasbloem" in Nieuwkerken-Waas.
Voor mijn allereerste keer in mijn 20-jarig bestaan ging ik naar een humor-voorstelling kijken. Deze voorstelling werd uitgevoerd door Henk Rijckaert. Doordat ik al veel van deze persoon had gehoord stonden de verwachtingen ook wel redelijk hoog!

En ja hoor, de voorstelling voldeed 100% aan al mijn verwachtingen!
Het is fantastisch om te zien hoe één persoon met slechts een micro, een gitaar en een synthesizer een hele zaal aan het lachen kan krijgen!
Door naar zo'n voorstelling te gaan, merk je echt wel hoe je de mensen hun aandacht bij iets kan houden door gewoon simpelweg humor te gebruiken.
Ook kinderen lachen graag en kunnen zo eens voor even alles rondom zich vergeten. Ik heb hieruit vooral geleerd dat je af en toe eens een grapje moet maken!
Dat maakt het allemaal wat leuker en ... lachen is nu eenmaal gezond!

Ik zou er met de kinderen van de lagere school niet direct naartoe gaan omdat het taalgebruik niet altijd deftig is. Veel dialect, vulgair ...  Maar wat ik wel kan doen is stukken eruit halen en deze introduceren tijdens mijn lessen. Dan denk ik vooral aan de dierengeluiden. Henk Rijckaert heeft een nieuwe hobby, namelijk vogelen (= bestuderen van de vogels). Hij heeft dan via zijn synthesizer vogelgeluiden opgenomen en zo zitten zeggen dat het eigenlijk wel grappig is dat sommige vogels de naam krijgen naar de geluiden die ze maken. Wij zeggen nu ook niet eenmaal miauw miauw tegen een kat!

Ook haalde hij het gebruik van antwoordapparaten aan, hij begrijpt niet waarom mensen steeds opnieuw hun antwoordapparaat moeten instellen en het gewoon niet van in het begin goed kunnen doen. Zo had hij 3 voorbeelden om zijn antwoordapparaat origineel te maken. Het beste voorbeeld vond ik het rappen en dan in plaats van een 'tuut' een beat laten afspelen.
Dit kan je zeker introduceren in je lessen en zo de kinderen laten experimenteren!

Wat ik ook zeer tof vind is dat Henk Rijckaert na zijn vaste onderwerpen, ruimte vrij laat voor wat er gebeurt in de zaal. Dit doet hij door in interactie te gaan met zijn publiek en dus in de spelen op de situaties die zich voordoen.
Even een voorbeeld ...
De voorstelling is later begonnen omdat er een aantal mensen te laat waren, Henk Rijckaert vroeg dan aan de mensen waarom ze te laat waren. De reden was dat de vrouw haar pasgeboren kind nog borstvoeding aan het geven was, Henk Rijckaert speelde hier mooi op in door humor in de conversatie te steken! Waardoor het precies bij de voorstelling hoorde!

Met andere woorden het is zeker een aanrader!
Een bron van ideeën voor tijdens lessen!
Zeker en vast positief voor de lachspieren!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten